söndag 11 juni 2017

Kommit tillbaka............................

Hejsan alla vänner i blogg världen, nu har jag kommit tillbaka efter en tids från varor.
Så jag börjar med att visa en av mina kaktusar som gett mig hela två sådana vackra blommor, det är lite konstigt att Kaktusar har så himla fina blommor.................men det är kanske därför dom inte blommar varje år,......... vem vet.


Då har vi hoppat till ute blommorna, denna vackra blomma kom äntligen att spricka ut, men det tog tid tyckte jag detta år. Men den är så fin.Här kommer det lite mera om Blomman.


Rododendronsläktet är ett släkte i familjen ljungväxter, med bland annat omtyckta blommande trädgårdsväxter. Flera av arterna i släktet är städsegröna. Under försommaren växer nya blad ut. Rhododendron finns som buske och trädliknande växt. 


Har ni sett så fin blomman är på denna giftiga planta, jag har drivit upp den själv och är jätte glad att den inte strök med med dom andra jag hade satt ut och frös sönder, det kommer alltid en knäpp av köld innan dom varma vindarna kommer...........jag är så klantig och tänker inte på detta. Man lär inte alls så länge man lever...... inte när det gäller växter som ska ut......

Bolmört är en art i familjen potatisväxter, som först beskrevs av den svenske botanikern och zoologen Carl von Linné, 1753. Hela växten är mycket giftig. 



Och denna växt vet jag inte vad det kan vara, jag får väl kolla igenom mina böcker .......
om inte någon av er vet vad det kan vara..........
Skulle bli glad att få veta.

Ha det gott alla.....................



2 kommentarer:

  1. hEJ! Vi verkar ha valt att komma tillbaka samma dag. Och båda nämnde Carl von Linné! :-o

    Hoppas att allt är bra med dig.
    Själv tog jag en lång datapaus.

    Kram Sussie.

    SvaraRadera
  2. Kul att du är tillbaka men klokt med en paus!!:D

    SvaraRadera